Flyff Chinese Cow Eating Grass
העלא (hej) och välkommen till min blogg. Jag heter Ahelia och jag är 12 år gammal. Jag är uppvuxen i Sverige, men sedan tre år bor jag i Israel. Jag har precis blivit Bat Mitzva, Budets dotter. Det blir alla religiösa judiska flickor vid 12 års ålder. Pojkar, som mognar senare, blir Bar Mitzva när de är 13. Min tvillingbror Abir är mycket avundsjuk på att jag redan är myndig ur vår religions syn. Att bli myndig var lite klurigt, men jätteroligt! Jag älskar att lära mig nya saker, men hebreiska är inte det lättaste att lära sig. Jag fick läsa upp de tio budorden på hebreiska i synagogan och efteråt blev det fest! Jag älskar när det är fest, för då kan jag träffa min släkt. Nu är jag alltså gammal och mogen nog att följa alla bud som gäller kvinnan. Det är spännande, men lite läskigt. Tänk om jag inte klarar av att hålla alla bud? Jag måste verkligen försöka.
 
Jag bor i Jerusalem, vår heligaste plats. Jag går ofta förbi tempelberget. Många gånger ser jag en massa muslimer där också. De har också Jerusalem som en helig plats. Det är nästan krig om vems staden är, det är synd. Alla borde kunna dela på landet. Många judar tycker inte om Klippdomen, muslimernas moské på berget, men jag tycker den är fin. De kan få ha sin moské och vi kan få ha vår lilla del av templet och så kan allt vara bra. Varför måste alla alltid bråka och hålla på?
 
Detta är i alla fall min nya blogg. Hoppas ni kommer gilla den och fortsätta läsa. Ha det fint!
 
xoxo Ahelia
 
www.israelinsamlingen.org

1 kommentarer

העלא

23 Oct 2014 18:14

העלא hej :D

Kommentera

Publiceras ej