Flyff Chinese Cow Eating Grass
 
Hej, idag tänkte jag berätta mer om min religion. Jag är hindu och utövar hinduismen, vilket ni kanske förstått om ni läst min blogg tidigare. Många av er läsare har undrat lite om min religion så nu tänkte jag att vi kan ha en liten frågestund där jag svarar på era frågor.
 
Fråga: Vad tror du på för gud? 
Svar: Jag tror på en gud, men denna gud har många skepnader. Till exempel Shiva, Krishna och Ganesha. Shiva är förstöraren, men också den som håller världen i gång genom meditation. Krishna eller Vishnu är alltings upphållare. Ganesha är barnens gud. Brahma är alltings skapare. Det finns miljontals fler sidor av gud, men jag tror att det är samma gud. Vissa hinduer tror att det finns många gudar, andra tror som jag.
 
Fråga: Brukar du be?
Svar: Ja! Jag offrar ibland också. Jag ber varje dag, oftast hemma. Ibland går jag till templet och ber, där finns Brahmaner. De är som präster för kristna ungefär. När jag offrar offtar jag mat. Tro inte att jag offrar barn eller något, haha.
 
Fråga: Vad äter/ äter inte du?
Svar: Jag äter inte kött, speciellt inte nötkött. Jag är vegitarian eftersom jag värnar om allt liv. Allt liv är heligt och man bör inte döda något. Därför äter jag inte kött. Jag brukar äta ris, det tycker jag är gott. Anledningen till att vi inte äter nötkött speciellt är att kor är heliga i vår religion.
 
Fråga: Vad är en kast?
Svar: Vi hinduer lever i kaster. Vi umgås nästan bara med folk från samma kast. Jag tycker att vårt kastsystem är lite underligt, men jag antar att det är bra. Beroende på hur man levde sitt förra liv så återföds man i olika kast. Man blir automatiskt den kast man föds in i. Olika kaster har olika ställningar i samhället. Jag lever i en hög kast, vilket betyder att jag levde ett bra liv innan detta. Jag tycker lite synd om de kastlösa. Man får inte röra de kastlösa, då kan deras orenhet smitta. Ibland ser jag så kastlösa flickor när jag går hem från skolan, men jag försöker tänka att de förtjänar det. De kanske var brottslingar i ett tidigare liv..
 
Fråga: Varför luktar det bränt vid Ganges?
Svar: Alla hinduers mål är att komma ur samsara och uppgå i brahman genom moksha. Detta gör man genom att samla på sig bra krama, alltså göra bra saker. Jag tycker det är svårt att veta vad som är rätt och fel ibland, men jag föröker få bra karma. När man dör blir man också kremerad. Det är för att befria själen från kroppen. Många gör detta runt Ganges eftersom man gärna vill sprida askorna i floden. Man anser att Ganges är en helig flod eftersom Shiva badade i den. Alla som badar i floden får sina synder bortsköljda och får man askorna strödda i floden har man stor chans att komma ur samsara.
 
Hoppas ni fick veta lite mer om min religion! Om ni har yttliga frågor kan ni ställa dem i kommentarerna. Ha en fin fortsatt dag!
 
Kram Firoza

Kommentera

Publiceras ej